محصولات قلمکار اصفهان بهترین سوغات مسافران نوروزی

یکی از شهر هایی که در ایام نوروز شاهد حضور مسافران نوروزی زیادی می باشد، شهر تارخی هنری اصفهان می باشد که هر ساله پذیرایی تعداد بیشماری از مسافران نوروزی می باشد.

 

 

علاوه بر جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی این شهر یکی از مهمترین عواملی که موجب گسیل مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به این شهر می شود، صنایع دستی متعدد این شهر می باشد.

 

 

 

مسافران نوروزی این شهر ضمن بازدید از مناطق دیدنی و بازار های سنتی این شهر، خرید صنایع دستی این شهر را جز برنامه های گردشگری خود قرار می دهند.

 

 

 

یکی از انواع محصولات صنایع دستی شهر اصفهان که تنوع محصولات نیز دارد، محصولات قلمکاری این شهر می باشد که با ورد به بازار های سنتی این شهر شاهد تنوع محصولات این هنر سنتی می باشیم.

 

 

 

 محصولات قلمکاری موجود در بازار های سنتی این شهر که نشان از تنوع طرح و رنگ پارچه قلمکاری تولید هنرمندان قلمکار اصفهانی می باشد، ذوق و اندیشه هنری این هنرمندان را به زیبایی به رخ می کشد.

 

 

 

انواع محصولات قلمکاری اصفهان :

  1. سفره قلمکاری اصفهان
  2. رومیزی قلمکاری اصفهان
  3. انواع ساک دستی قلمکاری
  4. کفش های سنتی قلمکاری
  5. لباس عای سنتی دوسخته شده با پارچه قلمکاری
 

 

تنوع محصولات قلمکاری که همگی علاوه بر جنبه تزئینی، کاملا کاربردی نیز می باشند دست مسافران نوروزی را برای تهیه سوغاتی زیبا و مناسب در این شهر باز گذاشته است.

 


آنچه از تاریخچه هنر قلمکاری بجا مانده نشان از آن دارد که پارچه قلمکاری در عهد صفویه بیشترین کاربرد را داشته و همین امر موجب پیشرفت این هنر زیبا و چشم نواز در این دوران داشته است.


 

مهمترین و پرمصرف ترین نقوش برای تولید پارچه های قلمکاری :

از مهمترین و قدیمی ترین نقش های مورد استفاده برای پارچه قلمکاری می توان به بته جقه، گلدان، بند اسلیم، درهم ریزه، بته سرمه، دالبر، چهار بته امیری، نقوش سلطنتی و برخی از صحنه های تاریخی حماسی و همچنین نقوشی از حیوانات از جمله طاووس و شیر و پرنده اشاره کرد.

 

 

مهمترین مصارف پارچه قلمکاری اصفهان در دوران صفویه عبارتند از :

استفاده برای تهیه انواع پوشاک، استفاده عنوان پرده، سفره های سنتی، سجاده، رویه لحاف و بالشت،، پوش، بقچه و سوزنی حمام و قطیفه  دستمال و مقادیری از این تولیدات به کشورهای همسایه صادر میشده است.

 

 

 

دلایل محبوبیت پارچه های قلمکار در دوران صفویه

  • استفاده از پارچه های قلمکاری در متن زندگی فردی و جمعی به عنوان نمونه در تهیه لباس یا کتیبه های عزاداری
  • استفاده از نقوش، خطوط و نقش های متنوع، زیبا و اصیل  ایرانی

 

 

 

  • استفاده از پارچه های ابریشمی، پنبه ای و کتان مرغوب که مورد توجه درباریان و افراد متمکن و طبقه خاص بوده برای تهیه لباس
  • استفاده از مواد طبیعی برای تهیه پارچه های قلمکاری از جمله رنگ های طبیغی و گیاهی

 


با توجه به موارد اشاره شده می توان گفت یکی از بهترین سوغات های شهر اصفهان برای مسافران نوروزی خرید محصولات قلمکاری از جمله رومیزی قلمکاری اصفهان و سفره قلمکاری اصفهان می باشد.



خرید سفره قلمکار اصفهان به عنوان زیر انداز برای تزئین سفره های هفت سین می تواند یک گزینه بسیار مطلوب باشد که زیبایی و هنر ایرانی را در کنار این جشن باستانی همیشگی می کند.



برای مشاهده تنوع محصولات و طرح های قلمکاری و خرید عمده سفره قلمکار اصفهان به فروشگاه اینترنتی تک سبد مراجعه نموده و از یک خرید زاحت و مطمئن بهرمند شوید.




برای مشاهده و خرید کلیک کنید

 

اطلاعات بیشتر و خرید